niedziela, 7 czerwca 2020

Recenzja Czy bóg wybaczy siostrze Bernadzecie? - Justyna Kopińska


Tytuł książki: Czy bóg wybaczy siostrze Bernadecie?
Autor: Justyna Kopińska
Tom: -
Ilość stron: 232
Kategoria: Literatura faktu
Wydawnictwo: Świat Książki
Tłumacz: -
Ocena: ⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

OPIS KSIĄŻKI:  Mówiły: Ty alkoholiku, ułomie, głupku. Masz zło w genach zapisane.
To najbardziej wstrząsająca reportażowa książka roku.
O sprawie, zakończonej skazaniem siostry Bernadetty na więzienie, słyszeliśmy wszyscy. Ale jak to, co działo się w Ośrodku przez ponad trzydzieści lat, było w ogóle możliwe?
Czy gdyby nie koszmar bitych i molestowanych wychowanków – dzieci i dorosłych, normalnych i niepełnosprawnych umysłowo w wieku od czterech do trzydziestu czterech lat – doszłoby do morderstwa małego Mateusza? W lutym 2006 chłopiec został zgwałcony i zabity przez Tomasza, byłego wychowanka Ośrodka, ofiarę tamtejszej „pętli molestowania”, bo Tomasz, zanim zaczął wykorzystywać chłopców, już jako kilkuletnie dziecko był gwałcony przez starszych wychowanków.
„Czy Bóg wybaczy…” – opowiadająca z różnych stron historię koszmaru w Ośrodku, procesu z przesłuchaniami zastraszonych wychowanków - to przede wszystkim porażająca opowieść o przyzwoleniu. Głośnym i cichym. Jak to możliwe, że sprawy przez lata nie nagłośniły nauczycielki, widząc brudnych i pobitych uczniów, przychodzących z Ośrodka? Jak to możliwe, że kontroli nie sprawowało kuratorium, ale zakon?
Pytanie, czy Bóg wybaczy siostrze Scholastyce, Bernardetcie, Monice czy Patrycji, bijącej menażką do utraty przytomności i próba odpowiedzi na to, kim były i są owe kobiety, co spotkało je we wcześniejszym życiu, że stały się potworami oraz dlaczego za potwory wcale się nie uważały – to jeszcze inna sprawa…


Książka ,,Czy bóg wybaczy siostrze Bernadecie?`` to książka opowiadająca o bardzo dramatycznych historiach, które są opowiadające przez osoby, które były w sierocińcu u sióstr zakonnych. Osoby opowiadają jak siostry traktowały ich przez wieki i jak by traktowały inne dzieci gdyby ten ośrodek wciąż byłby otwarty. Poznajemy także historię Tomasza, który zgwałcił oraz zamordował małego Mateusza razem ze swoim znajomym. W tym reportażu czytamy o bardzo ciężkich chwilach, gdzie przez lata ludzie nic nie zauważali, ponieważ jak można podejrzewać by siostry zakonne były złe, są one po to, by pomagać przecież. Justyna Kopińska wdraża nas od samego początku w bardzo ciężko historię, ale też bardzo dobrze napisaną, ponieważ poznajemy szczegóły od samego początku, aż do samego końca. Książki Justyny Kopińskiej są bardzo dobrze napisane jeśli chodzi o mnie, lubię je czytać, dlatego kupiłam tę książkę do czytania i od samego kupienia nie mogłam się doczekać, by przeczytać tę książkę, a gdy przyszła to nie zajęło mi dużo czasu, by po nią sięgnąć. Drugą rzeczą, która przyciągnęła mnie do tej książki to historia bardzo byłam zaciekawiona nią i chciałam ją jak najszybciej przeczytać. Autorkę tej książki lubię nawet uwielbiam za te reportaże, ponieważ są one świetnie na pisane i bardzo do informujące czytelników.
Opowiem ci o sierocińcu, o siostrach, które przyszły do nas z piekła...

 Myślę, że ludzie widzieli tylko habit, a trzeba widzieć serce.

 

Niektórzy z nas przechodzą przez życie jak cienie. (...) Chcą tylko przeżyć i nie wdawać się w konflikty.

 Nie wiem, dlaczego to wszystko się wydarzyło. Ludzie mówią, że Bóg zawsze ma powody. Myślę, że czasem tych powodów nie ma.

Moja opinia może być nieprofesjonalna jeśli chodzi o taką książkę, ponieważ nie jestem świetną recenzentką książek, staram się pisać co sądzę i uważać, by nie spolerować książek, które recenzuje, a to jest czasem ciężkie. Książka Pani Justyny mi się bardzo i to bardzo podobała jeśli chodzi o napisanie jej, ponieważ była interesująca i bardzo ciekawa do czytania, ale niestety była ciężka do czytania jeśli chodzi o fabułę, ponieważ fabuła też książki była bardzo ciężka i smutna, często było tak, że musiałam odpuścić i zacząć coś innego robić, ponieważ zbierało mi się na łzy. Jestem osobą, która nie potrafi patrzeć lub czytać za bardzo o rzeczach jak molestowanie dzieci, bicie ich lub torturowanie zwierząt, ponieważ od razu mi się robi nie dobrze i od razu jestem zdenerwowana na te osoby, które takie rzeczy robią. Jak już wspomniałam poprzednio książka jest bardzo dobrze napisana jeśli chodzi o informacje, ponieważ poznajemy szczegóły prawie wszystkich osób, które były molestowane lub wykorzystywane mentalnie przez siostry zakonne. Poznajemy także szczegóły wszystkich rzeczy, które były robione w tym ośrodku od samego powstania do końca, czyli do skazania sióstr zakonnych. Historia przedstawiona w tej książce jest okropna i mogę się założyć, że każda osoba, która czytała tę książkę była zła na ludzi, którzy prowadzili sprawę tych okrutnych sióstr i przeżywaliście jak ja jak można tak potraktować demony w ludziach skórach. Polecam przeczytać tę książkę jest ona bardzo interesująca i ciekawa do czytania. Prawdopodobnie niektóre osoby nie będą wstanie przeczytać jej, więc jeśli jesteście osobami, które nie potrafią czytać o dzieciach, które są molestowane, bite, wyzywane to nie czytajcie, ponieważ nie chcę byście popsuli sobie humor lub płakali, a osobą które potrafią czytać takie książki to na pewno musicie sięgnąć po tę książkę, ponieważ będziecie zaszokowani historią, która została zapisana na tych dwustu paru stronach.

14 komentarzy:

  1. Dlatego tym bardziej ja się boje tej książki. Podobnie jak Ty, ciężko mi się czyta o takich rzeczach.

    OdpowiedzUsuń
  2. Nie miałam okazji zapoznać się jeszcze z twórczością autorki, ale wszystko przede mną :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Od czasu do czasu lubię sięgać po takie książki, a dla mnie wydaje się być ona interesującą książką :D
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  4. Uważam, że ta pozycja jest naprawdę godna przeczytania. A pani Justyna Kopińska to naprawdę świetna reportażystka.

    OdpowiedzUsuń
  5. Myślę, że mogłabym się skusić :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Słyszałam o tej książce i mam ją w planach, ale raczej tych dalszych ;)

    OdpowiedzUsuń
  7. Przypuszczam, że ciężar tematu nie każdy udźwignie. Chciałabym przeczytać tę książkę.

    OdpowiedzUsuń
  8. Mam w planach reportaże Kopińskiej. Jestem ich bardzo ciekawa.

    OdpowiedzUsuń
  9. Chciałabym ją przeczytać :-)

    OdpowiedzUsuń
  10. Widzę, że jest to niezwykle trudna i ciężka tematycznie publikacja. Nie wiem, czy będę w stanie czytać o dzieciach, które są molestowane, bite, wyzywane. Chyba raczej nie dam rady.

    OdpowiedzUsuń
  11. Domyślam się ciężaru tej książki i chyba nie chcę go doświadczyć...

    OdpowiedzUsuń
  12. Jak piszesz, z pewnością nie jest to książka łatwa w odbiorze, bo traktuje o bardzo ciężkich sprawach. Mimo to ważne jest, aby o nich mówić, pisać i czytać. Mam tę książkę na oku odkąd przeczytałam inny zbior reportaży Justyny Kopińskiej :)

    Pozdrawiam,
    BOOKS OF SOULS

    OdpowiedzUsuń
  13. Jestem ciekawa tej książki.
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  14. Mam to na liście do przeczytania i prędzej, czy później sięgnę po tę powieść :)

    Pozdrawiam! :)

    OdpowiedzUsuń

Copyright © Szablon wykonany przez Blonparia